Strefa płatnego parkowania w Orłowie: bez konsultacji i bez prośby mieszkańców

W Radiu Gdańsk pojawił się 31 maja 2021 r. materiał, w którym dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni, Wojciech Folejewski, stwierdził, że plany strefy płatnego parkowania w Orłowie były szeroko konsultowane z Radą Dzielnicy Orłowo a o samo płatne parkowanie mieli prosić mieszkańcy. A jak było naprawdę? 

Z materiałem można zapoznać się tutaj

Z tego artykułu dowiesz się:

1. O co zapytaliśmy Zarząd Dróg i Zieleni?
2. Skąd wiemy, że wprowadzenie SPP nie było szeroko konsultowane z Radą Dzienicy?
2. Czy mieszkańcy sami prosili o płatne parkowanie? 

Powiedzieliśmy: sprawdzam! 

Radni Dzielnicy Orłowo przekazywali nam wcześniej informacje całkowicie odmienne. Twierdzili, że o planach wprowadzenia płatnego parkowania oficjalnie dowiedzieli się… po podjęciu uchwały przez Radę Miasta Gdyni. 

Zadaliśmy zatem Zarządowi Dróg i Zieleni w Gdyni dwa pytania, aby sprawdzić, kto mija się z prawdą.

  1. Po pierwsze spytaliśmy o to, kiedy odbywały się konsultacje z Radą Dzielnicy Orłowo oraz czego one dotyczyły. Poprosiliśmy też o przesłanie kopii dokumentacji dotyczącej tych konsultacji. 
  2. Po drugie poprosiliśmy o informację ilu mieszkańców tej części Orłowa, która będzie od lipca objęta płatnym parkowaniem, w latach 2015-2020 prosiło o wprowadzenie SPP. 

Poprosiliśmy o konkrety zamiast pustych deklaracji. Pełna treść wspomnianego wniosku o udostępnienie informacji publicznej znajduje się tutaj

Strefa płatnego parkowania bez konsultacji

“Plany wprowadzenia w Orłowie strefy płatnego parkowania były szeroko konsultowane z radą dzielnicy.” – Wojciech Folejewski

Odpowiedź, która nadeszła z Zarządu Dróg i Zieleni nie pozostawia złudzeń: nikt nie skonsultował z Radą Dzielnicy Orłowo planów wprowadzenia płatnego parkowania w Orłowie.

Dopiero w 2021 r. (prawie rok po podjęciu uchwały o wprowadzeniu strefy w Orłowie!) Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni przedstawił Radzie Dzielnicy Orłowo cztery warianty oznakowania w strefie płatnego parkowania, z których Rada zarekomendowała jeden. Więcej konsultacji brak. 

Wobec tego wydaje się, że Wojciech Folejewski w naszej opinii mijał się z prawdą i naciągał fakty. Bo konsultacje, choć niezwykle ograniczone, rzeczywiście się odbyły, jednak rok po podjęciu decyzji o wprowadzeniu płatnego parkowania i nie dotyczyły tak kluczowych aspektów, jak stawki opłat czy granice strefy. Nikt nie zapytał też radnych, czy w ogóle mieszkańcy chcą płatnego parkowania. 

Radni prosili o konsultacje ale zostali zignorowani

Przypomnijmy jednocześnie, że Henryk Wiszniowski, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Orłowo, w 2020 r. wnosił w imieniu mieszkańców o konsultacje odnośnie wprowadzenia płatnego parkowania przy Placu Górnośląskim, ponieważ dochodziły nieoficjalne przecieki, że są takie plany.

Pismo z prośbą o konsultacje zostało skierowane 12 marca 2020 r. Odpowiedź przyszła… 6 lipca 2020 r., czyli po ponad trzech miesiącach! W odpowiedzi Radni mogli przeczytać, że konsultacje się nie odbędą, gdyż Rada Miasta Gdyni podjęła już uchwałę dotycząco płatnego parkowania w dniu… 15 maja 2020 r., czyli po dwóch miesiącach od wniosku o konsultacje.

Czy można bardziej ignorować Radę Dzielnicy? 

Na marginesie przypominamy, że nasze stowarzyszenie także kilkukrotnie prosiło o konsultacje w tej sprawie – jednak za każdym razem prośba była ignorowana. 

Mieszkańcy nie prosili o płatne parkowanie

Strefę płatnego parkowania wprowadzamy na zdecydowaną prośbę mieszkańców Gdyni pod takim kątem, że mieszkańcy chcą żyć w mieście bezpiecznym, proekologicznym i czystym. – Wojciech Folejewski.

Mamy tutaj do czynienia ze sprytną manipulacją. Wybrane zostały niezwykle ogólne pojęcia, takie jak „bezpieczeństwo”, „ekologia” i „czystość”. Kto nie ceni wysoko takich wartości? Na pewno zdecydowana większość. Kto jednak bezpośrednio wiąże je z płatnym parkowaniem?

Kto rzeczywiście wnioskował o płatne parkowanie? 

Zapytaliśmy ilu mieszkańców Orłowa wnosiło o ustanowienie strefy płatnego parkowania. Odpowiedź, która nadeszła jest jednoznacznie brutalna. Okazało się, że o wprowadzenie opłat za parkowanie nie wnioskował w latach 2015-2020 żaden mieszkaniec wprowadzanej strefy! 

Czy można zdecydowaną prośbą nazwać ogólne oczekiwania odnośnie ekologii i bezpieczeństwa? Czy można to nazwać zdecydowaną prośbą, gdy żaden mieszkaniec przyszłej strefy nie zawnioskował o płatne parkowanie wprost? Niech każdy na to pytanie odpowie sobie sam.

Miejscy urzędnicy regularnie mijają się z prawdą? 

Warto przypomnieć także słowa Marka Łucyka, wiceprezydenta Gdyni ds. rozwoju z 15 maja 2020 r., czyli z dnia podjęcia przez Radę Miasta Uchwały w sprawie płatnego parkowania w Orłowie. 

Mamy świadomość, że zwiększenie opłat i poszerzanie obszaru płatnego parkowania w centrum i dzielnicach narażonych na duże obciążenie parkingowe jest wyzwaniem – przygotowana propozycja jest poparta analizami, a także opiniami mieszkańców. – napisał na Facebooku Marek Łucyk

Zapytamy pana wiceprezydenta, załączając otrzymaną od ZDiZu odpowiedź skąd czerpał informacje o opiniach mieszkańców.

Uważamy, że budowanie pozytywnego wizerunku na rzekomym wsłuchiwaniu się w głos mieszkańców jest nieetyczne, jeśli rzeczywiście dane udostępnione przez ZDiZ są prawdziwe. A zakładamy, że są. 

Po co pytać się o zdanie mieszkańców? 

Odnośnie wsłuchiwania się w opinie mieszkańców, które tak chętnie zadeklarował Marek Łucyk, przypomnijmy jeszcze jeden cytat. 

Powodów do pytania o zdanie każdego z mieszkańców nie widzę. – Wojciech Folejewski.

W czym jest problem?

Problemem nie jest płatne parkowanie samo w sobie, bo można zrobić je rozsądnie i w taki sposób, by pomogło mieszkańcom. Można jednak nie konsultować swoich planów z mieszkańcami i zaszkodzić wszystkim: mieszkańcom, kupcom i turystom.

„- Strefa płatnego parkowania w Orłowie byłaby rozwiązaniem wielu problemów – dzielnica jest w sezonie letnim zakorkowana – mówi Adam Stelmaszewski ze stowarzyszenia „Nasze Orłowo”. – Niestety, władze miasta stwierdziły, że przejadą się po temacie jak walec i nie będą konsultowały swoich pomysłów ani z mieszkańcami, ani z radą dzielnicy. To doprowadziło do sytuacji, w której zapisy strefy nie odpowiadają w żadnym elemencie problemom, z jakimi borykają się mieszkańcy – dodaje.” – czytamy w cytowanym wyżej materiale Radia Gdańsk.

A co konkretnie wzbudza kontrowersje wśród mieszkańców? 
Zobacz artykuł: Płatne parkowanie w Orłowie – dla mieszkańców czy budżetu miasta?

Podsumujmy!

Marzec 12, 2020

Rada Dzielnicy Orłowo wnioskuje o konsultacje

Wniosek o konsultacje w sprawie płatnego parkowania przy Placu Górnośląskim został wysłany między innymi do Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni

Marzec 12, 2020
Maj 15, 2020

Rada Miasta Gdyni podejmuje Uchwałę o wprowadzeniu płatnego parkowania w Orłowie

Uchwała definiuje najważniejsze elementy strefy jak granice oraz taryfikator opłat.

Maj 15, 2020
Lipiec 6, 2020

Przychodzi odpowiedź na wniosek o konsultacje

We wniosku radni przeczytali, że konsultacje się nie odbędą, ponieważ uchwała została już podjęta.

Lipiec 6, 2020
Marzec 1, 2021

ZDiZ daje do zaopiniowania Radzie Dzielnicy Orłowo cztery warianty oznakowania w strefie płatnego parkowania

Są to jedyne konsultacje przeprowadzone przez miasto prawie rok po podjęciu uchwały w sprawie płatnego parkowania.

Marzec 1, 2021
Maj 31, 2019

Dyrektor ZDiZ, Wojciech Folejewski chwali się szerokimi konsultacjami z Radą Dzielnicy Orłowo

Tego chyba komentować nie trzeba.

Maj 31, 2019
Lipiec 1, 2021

Strefa płatnego parkowania wchodzi w życie

Zaczynają obowiązywać zapisy uchwały Rada Miasta Gdyni, której nikt nie skonsultował z Radą Dzielnicy Orłowo i mieszkańcami.

Lipiec 1, 2021
Spodobało się? Podziel się ze znajomymi!