Płatne parkowanie w Orłowie – dla mieszkańców czy budżetu miasta?

Już w 2020 roku władze miasta Gdyni (bez konsultacji z mieszkańcami i radą dzielnicy) podjęły decyzję o wprowadzeniu w Orłowie płatnego parkowania.

Niedopracowane szczegóły strefy stały się prędko kością niezgodny między urzędnikami a mieszkańcami.

Protestuj!

W artykule przedstawiamy gotowe wzory protestów i opinii w tej sprawie.

Dla kogo płatne parkowanie?

Władze miasta oczywiście utrzymują, że płatne parkowanie ma służyć mieszkańcom. Rzekomo ma odciążyć nasze ulice, wymusić rotację pojazdów oraz zachęcić do wyboru komunikacji miejskiej. Jeżeli jednak przyjrzysz się szczegółom strefy płatnego parkowania w Orłowie dowiesz się, że to oczywista nieprawda.

  1. Po pierwsze strefa płatnego parkowanie nie będzie obowiązywała w weekendy, gdyż obecnie obowiązujące przepisy prawa na to nie pozwalają. Oczywiście nie zależy to od miasta, ale pokazuje, że wcale nie chodzi o odciążenie ulic Orłowa nadmorskiego, które pękają w szwach w weekendy.
  2. Po drugie można mieć wątpliwości, czy strefa płatnego parkowania wymusi rotację pojazdów. Czy mieszkańcy będą mieszkać krócej, czy pracownicy będą pracować krócej i czy osoby, które robią szybkie zakupy zrobią je jeszcze szybciej? Być może, ale mamy wątpliwości.
  3. Po trzecie strefa płatnego parkowania nie zachęci nikogo do wyboru komunikacji miejskiej, gdyż obecnie Orłowo nadmorskie jest fatalnie skomunikowane z resztą miasta i nic nie wskazuje na to, aby miało się to poprawić.

Do tego dochodzą granice strefy płatnego parkowania, które wyznaczone zostały w sposób śmieszny. Dla takich ulic, jak np. Akacjowa czy Świerkowa nie ma żadnego ekonomicznego uzasadnienia, aby znalazły się w obrębie strefy.

Niektóre ulice znalazły się w obrębie strefy jedynie po to, aby połączyć Orłowo nadmorskie z Placem Górnośląskim, tak aby zamiast dwóch stref funkcjonowała jedna. Oczywiście kosztem mieszkańców.

Wszystko to nasuwa mieszkańcom wątpliwości, czy strefa płatnego parkowania wprowadzona została dla ich dobra, czy dla dobra budżetu miasta, które z roku na rok coraz bardziej się zadłuża?

Miasto niechętne konsultacjom

Wprowadzenie strefy płatnego parkowania wprowadzone zostało uchwałą Rady Miasta Gdyni jeszcze w 2020 r. bez jakiejkolwiek konsultacji z Radą Dzielnicy Orłowo, czy z mieszkańcami.

Brak konsultacji dziwi, gdyż granice strefy budzą wątpliwości podobnie jak rzekome pozytywne nastawienie mieszkańców wobec samej idei jej wprowadzenia. Czyżby włodarze miasta obawiali się, że ewentualne konsultacje mogłyby pokazać inny obraz, niż oficjalnie jest przez nich kreowany?

Podobnie nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze wezwania do rozmów nad szczegółami strefy płatnego parkowania.

Pierwszą prośbę o szerokie konsultacje społeczne skierowaliśmy już w styczniu 2020 r. W odpowiedzi przeczytaliśmy, że miasto nie ma obowiązku ich przeprowadzić – co przecież wiemy doskonale (gdyby taki obowiązek istniał, nie wnosilibyśmy o konsultacje).

Źródło: Materiały prasowe UM Gdynia. 

Możesz zaprotestować!

Członek naszego stowarzyszenia przygotował protest, który dostępny jest pod linkiem (dokument umieszczony na dysku Google). Zapoznaj się z jego tekstem, poznaj nasze argumenty!

Co możesz zrobić?

  • Możesz wydrukować kartę poparcia, zebrać podpisy i przesłać ją naszemu działaczowi na adres pcrdgo@gmail.com.
  • Możesz wydrukować protest i złożyć go samodzielnie wysyłając do Prezydenta Miasta Gdyni oraz Rady Miasta Gdyni, jednak prosimy, abyśmy zostali o tym poinformowani (chcemy wiedzieć, jak wielka jest skala protestu, aby nie był zlekceważony).

Każdy mieszkaniec Orłowa, który czuje się poszkodowany kształtem strefy płatnego parkowania nie powinien stać bezczynny.

Nasze propozycje

Uważamy, że jeśli strefa płatnego parkowania w Orłowie musi być wprowadzona, to niech chociaż maksymalnie przysłuży się mieszkańcom. Dlatego skierowaliśmy także nasze propozycje jak wykorzystać jej potencjał i zminimalizować negatywne skutki jej istnienia.

Tekst naszych propozycji dostępny jest pod linkiem (dokument na dysku Google).

Zachęcamy, aby korzystać z przygotowywanych przez nas tekstów i kierować samodzielnie uwagi i protesty do Urzędu Miasta Gdyni. 

Sama strefa płatnego parkowania mogłaby przysłużyć się mieszkańcom, gdyby była rozsądnie zaplanowana. Do tego jednak urzędnicy musieliby wsłuchać się w głos mieszkańców i ich propozycję, z czym jak widać jest problem.

Czytaj więcej

O sprawie płatnego parkowania w naszej dzielnicy napisali także:


Czytaj więcej

  • Jak głosowali mieszkańcy Orłowa w 2024 r.?

    Dwójka popieranych przez nas mieszkańców Orłowa wygrało wybory samorządowe w Gdyni w 2024 r. Aleksandra Kosiorek została prezydentką Gdyni a Dawid Biernacik z naszego stowarzyszenia uzyskał mandat radnego.

  • Tereny zielone zamiast zabudowy w miejsce “Maxima” – podpisz petycję!

    Stowarzyszenie Nasze Orłowo przygotowało petycję do nowej, wybranej po kwietniowych wyborach, Rady Miasta Gdyni, aby przystąpiła do zmian w planie miejscowych dla terenów po “Maximie”, w sposób wykluczający nową zabudowę.

Nasze Orłowo